Om någon av dina digitala enheter gått sönder

Olyckan är lätt framme och din livsviktiga dator eller mobiltelefon går sönder vilket leder till besvär vardagen. Följ tipsen nedan när olyckan är framme för att till exempel spara pengar och på miljön.

Kolla upp din försäkring och garanti

Efter en olycka kontakta ditt försäkringsbolag det första du gör. Hemförsäkringen täcker de flesta digitala enheter du har hemma som till exempel mobiltelefon eller surfplatta. När du inte haft en olycka men produkten ändå slutar fungera kontakta tillverkaren för att se om du har en garanti. Men att köpa en extra försäkring hos försäljaren leder ofta endast till en onödig extra utgift. Lägg då hellre pengar på extra skydd för dina produkter som skal- eller skärmskydd.

Du har rättigheter som konsument

Köper du din vara i Sverige omfattas den av konsumentköplagen. Vill inte företaget ge dig ersättning för en trasig vara finns information om vilka rättigheter du som konsument har att läsa hos konsumentverket.

Laga istället för att köpa nytt

Vi blir mer och mer miljömedvetna i dagens samhälle. Genom att laga istället för att köpa nytt sparar du ofta både pengar och på miljön. Digitala enheter med till exempel en sprucken skärm går snabbt att laga.